Direct mail
Hoe voorkomt u dat uw direct mail ongezien wordt weggegooid? 7 tips voor het schrijven van duidelijke, aantrekkelijke direct mails.
Deze 7 aandachtspunten helpen u bij het creëren van effectieve direct mail:
1) Richt u tot de juiste persoon
Richt u niet tot de directeur als ook de chef van de postkamer kan beslissen over de aankoop of die directeur daarover kan adviseren. Oftewel: zorg ervoor dat u de mailing aan de juiste persoon stuurt. Het is zonde van uw tijd en geld als u een mail stuurt naar ‘Hoofd Opleidingen’, terwijl deze er niet is.
2) Schrijf to the point
De eerste twee zinnen van uw brief moeten al duidelijk maken wat uw punt is. Begint een brief met wollige, algemene informatie, dan is de kans groot dat u de lezer na enkele seconden al kwijt bent. Bovendien: een adres, datum, betreft-regel, aanhef en dan pas de openingszin is écht te veel van het goede!
3) Wees duidelijk
In slechts enkele seconden tot hooguit twee minuten moet u zien te vertellen wie u bent en wat u wilt. Helderheid en duidelijkheid zijn daarom sleutelwoorden als u iemand wilt overtuigen. Of het nu gaat over uw motieven (verkopen) of over die van de ander (kopen).
4) Voordelen verkopen
Benoem het probleem én de oplossing die uw product of dienst voor dat probleem heeft. Potentiële klanten willen namelijk weten welk voordeel zij behalen met uw product of dienst. Opsommen wat een product of dienst allemaal zo geweldig maakt is iets wat veel verkopers doen, maar wat meestal niet werkt. Een hulpmiddel: relateer de voordelen aan een kosten- of tijdsbesparing, dat maakt het tastbaar en meetbaar.
5) Personaliseren
Er is tegenwoordig geen excuus meer om brieven de deur uit te doen die niet gepersonaliseerd zijn. Dat komt door de techniek van direct mail van tegenwoordig. In heel specifieke gevallen zal u eerst de juiste contactpersoon moeten achterhalen voordat u gaat mailen. Máár: overdrijving ligt op de loer. Zorg ervoor dat u niet aan de gang blijft met het herhalen van de naam van de contactpersoon in de brieftekst. Dat gaat namelijk vervelen, meneer Jansen!
6) Schrijf vanuit uzelf
Uw teksten moeten authentiek en écht zijn. Het helpt om de stijl te gebruiken waarin u ook spreekt. Lees uw brieftekst eens hardop of laat hem een ander hardop voorlezen om te controleren of de stijl bij u past. Herkent u zichzelf als u de kopij van het reclamebureau leest?
7) Leads genereren met direct mail
Geef uw ontvangers de mogelijkheid om te reageren en laat de respondent de keuze. Om het doel van uw direct mail, het oproepen van respons, te behalen, is vaak eerst toch nog een afspraak, een offerte of een telefonisch contact nodig. Sommige producten of diensten lenen zich om via direct mail te verkopen, maar dat geldt niet voor alle. Benoem alle mogelijke kanalen waarmee respondenten kunnen reageren: e-mail, website, telefoon, antwoordkaart of fax. Zet de deur van uw showroom open als u die heeft. En bovenal: maak het de respondent gemakkelijk. Hij of zij mag zelf beslissen over de wijze waarop hij of zij uw bedrijf wil benaderen.